Nyheter

06.09.2023

Børsselskapene nedprioriterer investorrelasjonen – utfordrende kapitalmarkeder krever styrket investordialog

Kombinasjonen av noteringsboomen på Oslo Børs for tre år siden og et kjølnet kapitalmarked gjør selskapenes arbeid med investorrelasjoner krevende. To av tre ledergrupper på børs mangler en dedikert ressurs innen investorrelasjoner og oppfølgingen blir for mange venstrehåndsarbeid.

Av: Mats Samdahl Weltz og Petter Tandberg, seniorrådgivere Salto Advisers, Richard Apeland, rådgiver Salto Advisers

Tidevannet løfter alle båter. Det gjaldt for mange av selskapene under noteringsboomen på Oslo Børs i 2020 og 2021. Investorene fikk langt flere selskaper å investere i og et utvidet investeringsunivers med vekstselskaper på Euronext Growth, mens selskapene fikk tilgang til kapital, samt en anledning for eierne å realisere sin agenda. I dag er tilgjengelig kapital vesentlig redusert. Resultatet er at færre prosjekter og selskaper får kapital, og investorenes risikopreferanser er vridd mot lønnsomhet.

De siste årene har gitt mange læringspunkter for alle som jobber med investorrelasjoner. Én er at god investorpleie er et langsiktig arbeid hvor kommunikasjon skal bygge tillit gjennom både medgang og motgang. Kun omtrent en tredjedel av selskapene notert på hovedlisten på Oslo Børs opererer med egen IR-ansvarlig, for majoriteten av selskapene ligger dette ansvaret hos CEO og CFO. På vekstbørsen Euronext Growth er tilsvarende tall omtrent 1/10. Selskapene bruker mye tid på investorrelasjoner når de skal hente penger, mens vi ser at selskapenes arbeid med dette fort blir et tilleggsarbeid på toppen av alle arbeidsstrømmer øverste ledelse har ansvaret for til vanlig.

De mange nye selskapene på børs har økt konkurransen om investorenes oppmerksomhet.  Utfordringen er å opprettholde investorenes interesse i et marked hvor tilgjengelig kapital til selskaper og prosjekter er dramatisk forverret. Fristelsene kan fort bli store og grepene kortsiktige, i håp om å skape oppmerksomhet blant investorene. Eksempler er endrede nøkkeltall eller KPIer som ser bedre ut for selskapet eller økte vekstanslag frakoblet virkelige forventninger. Kapitalmarkedets hukommelse er god, kanskje spesielt i tider som nå. Derfor er det særlig tre elementer børsnoterte selskaper bør huske på:

  1. Prioriter investorrelasjonene uavhengig av markedsforhold

Investordialog må og bør følges opp tett over tid. Ifølge flere studier vil selskaper som aktivt jobber med investorrelasjoner oppleve lavere volatilitet, høyere treffsikkerhet fra analytikerne og bredere analysedekning, som igjen fører til mer attraktive verdsettelser.

Konkret innebærer dette blant annet regelmessig møteaktivitet med eksisterende og potensielle investorer, løpende vurderinger av selskapets kapitalmarkedshistorie, bruk av tilgjengelige kanaler for å kommunisere selskapets strategiske budskap til investorene og regelmessig analyser av egen og mulig investorbase. Tilgjengelighet både på ressurspersoner og materiale som beskriver verdidrivere i selskapet er avgjørende.

  1. Spill med åpne kort

Rett prising av verdipapirer kommer som en konsekvens av langsiktig tillitsbygging. Om markedet ikke tror på ledelsen vil det diskontere selskapenes kommunikasjon og lovnader. Det fører til lavere pris på aksjen.

Troverdig kommunikasjon og edruelige estimater er vesentlig bærere for tillit i kapitalmarkedet. Markedet bør oppdateres regelmessig om hvordan man ligger an – selv om det går dårlig! Det smerter i øyeblikket, men det er bedre å vise frem og forklare hvorfor det ikke går slik man trodde, og deretter forklare tiltakene som iverksettes. Da slipper investorene å lure på hvorfor selskapet ikke holder det som har blitt lovet.

  1. Juster forventningene – det bygger tillit

Selskapene som kommuniserer troverdig og leverer varene lykkes. Det kan være fristende å fortelle en historie alle vil høre. Konsekvensen er skyhøye forventinger. Derfor mener vi selskapene må oppdatere markedet dersom forventninger og vesentlige forutsetninger har endret seg. Dette er en historie selskapene må ta styring på, nedsiden er mye større dersom investorene finner ut av det selv.

  • Casey

    I believe everything said made a ton of sense. However,
    what about this? suppose you were to write a awesome title?
    I am not suggesting your content is not good.,
    however what if you added something to possibly grab a
    person’s attention? I mean Børsselskapene nedprioriterer investorrelasjonen – utfordrende
    kapitalmarkeder krever styrket investordialog | NIRF is kinda vanilla.
    You could look at Yahoo’s home page and note
    how they create article headlines to get viewers to open the links.

    You might try adding a video or a related pic or two to get readers excited about what you’ve written. In my opinion, it
    could make your posts a little livelier.

    Review my homepage … gold ira companies

Legg igjen en kommentar